Sinu eest valvel!

November 2015

Parkida tuleb nüüdsest veelgi hoolikamalt – Ühisteenuste Parkats tegutseb

  • Kuupäev: 12.11.2015
    Autor: Reimo Raja

Esitleme Parkatsit – automaatset parkimiskontrolöri, mis töötab umbes 30 korda kiiremini kui inimene.

Moodne Parkats võeti kasutusse sügisel ja see kuulub G4Si tütarfirmale Ühisteenused, mis korraldab parkimist ja parkimisjärelevalvet. Parkats pole siiski mitte robot, vaid hoopis eriline auto, mis on varustatud nelja numbrituvastuskaamera, kuvari, printeri ja spetsiaalse tarkvaraga. Ka inimtööjõust pole tegelikult loobutud – parklas jalutamise asemel istub parkimiskorraldaja nüüd hoopis autoroolis ja sõidab mööda parklat, samal ajal kui nutikas auto registreerib parkivad autod, kontrollides parkimisloa olemasolu. Vahe on selles, et kui ilma abistava masinata suutis inimene kontrollida keskmiselt viis autot minutis, siis Parkatsiga kuni 140 autot minutis.

Kuidas Parkats töötab?

Parkatsi tööpõhimõte on lihtne. Parkimiskorraldaja istub autos ja sõidab mööda parklat. Auto katusel olevad kaamerad loevad numbrimärke ja autosse paigaldatud tarkvara abil tuvastatakse, kas sellise numbrimärgiga autol on parkimisluba olemas või mitte. Olgu öeldud, et kaamerad suudavad numbrimärke lugeda nii varavalges kui õhtupimedas ja isegi 30 km tunnikiiruse juures.

ühisteenuste parkats

Autos asuvale ekraanile ilmuvad parkivate sõidukite registrinumbrid ja igast autost tehakse ka foto. Kui parklale saab ring peale tehtud, saadab süsteem välja päringud kõikide parklas olnud autode kohta. Tulemused käes, muutuvad ekraanil ilma parkimisloata autode registreerimisnumbriga read automaatselt punaseks.

Punased read ei tähenda aga alati seadusrikkumist. Mõned autojuhid on alles saabunud ja panevad end parajasti parkima. Teistel on luba või pilet aknaklaasil. Neid süsteem ei tuvasta. Selleks tarbeks ongi autos printer – parkimiskorraldaja saab välja printida tšeki probleemsete autode numbritega ja minna sellega Parkatsist välja olukorda üle kontrollima. Mingi osa tööst tuleb seega endiselt käsitsi teha, aga seda on tunduvalt vähem kui varem.

Mis saab inimtööjõust?

Seda pole karta vaja, et Parkatsid võtavad parkimiskorraldajate töö suuremas osas üle. Parkats muudab korraldaja töö mugavamaks ja parkimiskontrolli kiiremaks. Teisisõnu, parkimiskorraldajad tänavatelt ei kao ja tänu Parkatsile saab parkimiskontrolle teha kiiremini ja sagedamini. Kuna Ühisteenuste hallatavaid parkimiskohti on üle mitmekümne tuhande, siis selleks, et kõiki neid kohti jõuaks reaalselt kontrollida, tekkiski vajadus n-ö targa auto järele. Eestis on Parkatsi tööks ka kõik eeldused loodud: lõviosa parkijaist teeb seda mobiilside, nutiparkimise või elektrooniliste piletite abil, mis hõlbustab oluliselt parkimiskontrolli.

Praegu sõidab Eesti ainuke Parkats mööda Ühisteenuste hallatavaid eraparklaid. Aeg näitab, kas ja millal hakkab selline masin kontrollringe tegema ka Tallinna linna parkimisaladel.

Reimo Raja

kommunikatsioonijuht

Kategooriad: November 2015  

Kommentaarid

Lisa kommentaar