Turvalisus suurüritustel

Saaremaa Ralli – ralli, mis lõhub rutiinid

  • Kuupäev: 16.10.2014
    Autor: Julia Garanža
Saaremaa Ralliga on saarlastel väga kirglik suhe: seda oodatakse, kirutakse, vihatakse ja palavalt armastatakse. Ükskõikseks ei jää keegi.

Saaremaa Ralli on üks maakonna suuremaid üritusi, olles Eesti suurürituste uuringu põhjal koguni tulusam kui Saaremaa Ooperipäevad. Ralliga seoses on alati põnevust, aga ka rohkelt tööd kõigile, kes võistlusega vähegi seotud. Politsei, päästjad ja meedikud on rallipäevadel alati kõrgendatud valmisolekus. G4Si turvateenistus julgestas rallid taas suuremate jõududega.



Erinevatel lõikudel tagas publiku turvalisust ligi 230 G4Si töötajat. Kümme bussi ning samapalju väiksemaid sõidukeid – ralli turvamise logistikaplaanis ei ole midagi juhuslikku. „Et saares asjad sujuksid, peab kõik saama mõtestatud ja läbi mängitud veel mandril," selgitab teist aastat Saaremaa Rallil G4Si turvameeskonda juhtiv Kristjan Saarik.

Liiklus pealinlikult tihe
Oktoobri teine nädalavahetus on ka minu kui kunagise saarlase kalendris punaseks tehtud. Kell näitab 6.56 hommikul, kui jõuan laupäeval Mändajala kämpingusse. Kaluriküla Nasva ja Mändjala vahel on liiklus sel kottpimedal hommikutunnil rallile omaselt tihe: suuremad fännid sõidavad esimestele katsetele. Parimad (loe: ohtlikumad) kohad on hinnas.

Kiire hommikusöök kämpingu sööklas, lõunapakid kaasa ning 7.30 asume koos teenistusjuht Kristiina Eelmaaga teele Kuressaarde, kus paneme osa Mändjalas ööbinud turvatöötajatest SS4 katsele suunduvale bussile. „Mis viga niimoodi rallit sõita, kui kaunid daamid kohe hommikul kohale veavad," naljatlevad auto tagaistmel muhedad härrad, kelle jaoks pole see kaugeltki esimene kord turvata Saaremaa Rallil. Mehed ise on pärit Laagrist ja Sauelt.

Vahva katse idakatega
Olles Kuressaarest naasnud, suudame teel Vahva katseni korraks ära eksida, olukorra päästab telefonikõne turvajuht Riivo Lõokesele, kes tunneb Saaremaa teid nagu oma viit sõrme. Tänu tema juhistele jõuame instruktaaži kohta ajakaota. G4S Eesti Ida piirkonna juht Margus Alamets teeb oma lõigu julgestajatele lühikoolituse ning mitmekümne peatusega 6-kilomeetriline teekond võib alata.

Bussis on näha patju ning hommikuselt uniste nägudega inimesed hakkavad tasapisi „pudenema" kontrollpunktidesse. Iga bussist rajajulgestaja saab kaasa töölõiku täpsustavad sõnad, STAFi vesti, punase vile ja söögipaki. Leedri külas läheb maha suurem punt turvatöötajaid. „Arvestades, kui palju meid siin korraga maha läheb, on vist raske lõik," järeldab üks bussist lahkujaist.

Hetked Saaremaaga tutvumiseks
Teel oma lõikudele jõuavad rallijulgestajad märgata ka just Saaremaale omaseid kiviaedu. Staažikamad käijad teavad sedagi, et kui mõni kivi peaks ralli ajal pudenema, siis pannakse need pärast oma kohale kenasti tagasi. „Eelmisel aastal ise nägin, kuidas kivimüürist kukkunud mürakas kohe tagasi pandi," täheldab üks ralli turvajaist. Saarlaste pilkupüüdvate kiviaedade imetlejaid on teisigi. Küsimust „Kuidas nad küll neid aedasid ehitavad?" kuulen päeva jooksul nii mõnelgi korral.

Samuti kuulen kui ühest suust, et üle Eesti toob rallile G4Si turvatöötajaid eelkõige võimalus pääseda rutiinist ning teha tööd uutes tingimustes. „Mina näiteks pole kunagi varem Saaremaal käinud, siin on tõesti ilus," täpsustab Kohtla-Järvel elav Kalev Kaup. Raja julgestajad paigutatud, jõuavad 11.52 katse finišisse ka kohtunikud. Katseni on veel kaks tundi aega. Pisikeses Leedriküla poes on järjekord pikk ning võib üsna kindlalt arvata, et tänase päevaga tehakse siin kuukassa täis.

Põhjalik kontroll enne katset
Enne nullauto tulekut vaatab ralliraja üle turvavaatleja, muuhulgas kontrollib ta rajajulgestajate paiknevust ning varustust. Peale korduvaid kontrolle võib katse alata. Kuidas aga ära tunda tõelist rallifänni? Kõrvaklappide järgi – telefoniraadioga ühendatud kuular kõrvas ning silm ainiti rajal, kuularis mõistagi ralliraadio. Paljud tulevad rallit nautima kaugelt ning suure seltskonnaga ja siis tekivad magusamate vaatekohtade äärde piknikuplatsid telkide ja haagissuvilatega.

Kui „linnak" satub rajale liiga lähedale, on turvateenistuse kohuseks leida fännidele turvalisem koht ning siis võib vaja minna väga head veenmisoskust. Eriti läheb vaja head veemis- ja suhtlemisoskust teravamates kurvides, kus publik on valmis võitlema iga sentimeetri pärast.

Tänusõnad osalejatele
Nüüd, kui adrenaliinirohke võistlus möödas, saab öelda, et ralli turvavaatleja on andnud turvateenistuse tööle positiivse hinnangu. "Paremini saab asju alati teha ja selle nimel on ralli korraldaja ja turvateenuse pakkuja igal aastal ka tööd teinud,” märkis ralli korraldaja MTÜ Saaremaa Ralli juht Toomas Sepp saarlaste ajalehele Meie Maa antud intervjuus.

Heade sõnadega tehtud töö eest pole kitsi ka ralli turvameeskonda juhtinud Kristjan Saarik: „Ma sugugi ei liialda, kui ütlen, et meil on parimad inimesed, kellega seda üritust teha: planeerida ja turvata. Olen väga tänulik kõigile, kes rallil kaasa lõid, sest kõik, kes on rallil käinud, teavad, et kerge see töö pole."
Kategooriad: Turvalisus suurüritustel  

Kommentaarid

Lisa kommentaar