Turvalisus suurüritustel

Reportaaž Saaremaa Rallilt: vaatleja pilguga

  • Kuupäev: 17.10.2013
    Autor: Julia Garanža

Saaremaa juurtega kommunikatsioonijuht Julia Garanža käis oma silmaga kaemas Saaremaa Rallit ning pakub nähtust reportaaži.

Reede
"G4Si turvaonu, miks autod ei sõida?” Ralli turvajuht Kristjan Saarik mõõdab raskel sammul Rüütli hotelli juures turvalintidega ristirästi piiratud ohutustaskut, mille taga seisab kärsitu rallipublik. Nagu hiljem selgub, pausi põhjustab elektriliini posti langemine, mille vastu üks ralliautodest sõitis.

Postiprobleem lahendatakse veerand tunniga ning reedene linnakatse võib jätkuda. Kolm Soome turisti, VIP kaardid kaelas, embavad hotelli valgusreklaamikasti ning on ilmselgelt valmis veetma siin kas või kogu öö, peaasi et kõrvupaitav rallimüra ei katkeks. Praegu on vaikne ning soomlasi teeb see ärevaks. Kommunikatsioonijuhi kõrva paitab aga hoopis teine dialoog, mida kuuleb pealt samas „turvataskus": „See aasta on neid kuidagi rohkem, mh? Pidid turvama täiendatud jõududega." 
G4Si on linnas tõesti palju: kogu pargi ümbrus on täis rohelistes ja sinistes vestides inimesi. Reedene katse möödub rahulikult.

Laupäev algab varakult
Laupäeva hommikul kell 8 jõudes Mändjala kämpingusse, kus majutab end ligi 250-liikmeline G4Si ralliarmee, näitab auto termomeeter kõigest 2 kraadi sooja. Külm on. Kämping on juba inimestest tühi, vaid viimane viiest bussist ootab oma meeskonda, et viia ta katsetele. Turvatöötajad kogunevad hommikusöögile ning saavad kaasa kilekotti pakituna päevase kiirlõuna: puuviljad, võileivad, Snickers, jook. Ka kämpingu kokatädide jaoks on ralli paras väljakutse – esimestele katsetele minevatele serveeritakse hommikusöök kell 4.30.

Kõik töötasid nagu sipelgad
Majakeste võtmed tagastatakse allkirja vastu ning minnakse sööma. Vaikselt ja endasse tõmbunult. Sööklas on korraga inimesi nii Narvast, Võrust kui Rakverest – tänavuse ralli turvameeskond on läbilõige Eesti piirkondadest. Ralli turvajuhi Kristjan Saariku sõnul tuli talle meeldiva üllatusena, et ralli komplekteerimisel olid nõu ja jõuga abiks ka need, kes otseselt ei pidanud sellega tegelema. „Soovitati asjalikke töötajaid ning keegi pole öelnud, et miks peaksin sellega tegelema, kui see pole minu palga sees? Käisime ühte jalga, seda on hea kogeda." Häid sõnu jagub Saarikul kõigi rallit turvanud inimeste kohta: „Kui hakkaksin kedagi nimeliselt välja tooma, oleksin ebaõiglane. Loodreid ja tuimalt passijaid polnud, kõik töötasid nagu sipelgad. Minu siiras tänu hea töö eest nii lõiguülematele kui turvatöötajatele, kes suutsid publikut ohjes hoida."

Ralli=rutiinist väljumine
„Milleks peab nii palju pilte tegema?" toriseb üks nooremapoolne turvatöötaja ja vilksab kiirelt turvalisse bussi. Naised seevastu kaamerat ei pelga: „Rallile tulin, et näha Saaremaad, pole siin kunagi varem käinud. Kuigi jah, palju sa seda bussiaknast ikka näed," arutleb Raplast pärit naine. „Kas sa endale võileivad võtsid? Võta kindlasti, päeva peale läheb kõht tühjuks," soovitab teine lahkelt ja lisab juurde, et tema jaoks on see juba kolmas ralli ning lõbusaid, aga ka mitte nii väga naljakaid kogemusi ettearvamatu ralli publikuga on tal küllaga.

Joobes publik on jätkuvalt probleemiks

Viimane buss koos Meelis Keldremaa meeskonnaga asub Vahva katsele. Kell on 10 ning Saarik suundub Mustjala poole, kus katse lõppedes tuleb korjata turvatöötajad ralliraja äärest bussi ja ohutusjuhtide autode peale. Teel Mustjalga peatab Kristjani politsei: „kõik puhuvad". Alkomeetri ulatades uurib politseinik ühtäkki: „Kuidas teil eile olukord lahenes?" Selgub, et lisaks ralli turvamisele anti reedel Kõljala mõishoovis politseile üle kriminaalses joobes väikebussi juht.

Katselt katsele
Mustjala katse finišis sisustab naabritalu peremees oma aega seltskondliku vestlusega turvatöötajaga: „Kui kohalik kool pannakse kinni, müün talu maha. Ilma koolita pole külal mingit tuleviku, see on siililegi selge." Mööda sõidavad viimased lõigu läbijad ning peremees lisab mõtlikult: „Ei tia, miks nad täna nii rahulikult söidavad, eila oli ikka täis ullumaja!" Katse läbi ning lõigu turvameeskonnale järgi tulnud buss asub käänulisele teele. Istun ruttu Kristiina Eelmaa autosse, keda võib julgelt nimetada ralli turvameeskonna perenaiseks. Kristiina peal on rajajulgestajate majutus, toitlustus ning kõik olmega seotud küsimused.

Ranged reeglidTee ääres on rallis langenuid sõidukeid omajagu: tossavad õnnetult, ninad lömmis. Buss teeb ühtekokku 29 peatust: kõik 29 lõiku turvanud inimest peavad saama järgmisele katsele. Ralli üks vastutusrikkamaid lõike ongi transpordi logistika ja meeskondade komplekteerimine. Reeglite täitmist kontrollib nii Eesti Autospordi Liit kui politsei: raja julgestajad peavad olema katsetel täpselt õigel ajal ning nõutavas koosseisus. „See aasta tegime ralli turvaköögi poole pealt mõned korrektuurid: mehitamisega alustasime varem – piirkondade juhid olid selles suureks abiks, samuti täiendasime üldjuhtimise tasandit," selgitab Saarik.

Tõeline rallimelu
Edasi suundume Kristiinaga Undva katsele, mida peetakse üheks vaadataivamaks: 45kraadilised kurvid pakuvad närvikõdi nii võistlejatele kui ka publikule. Siin juhib vägesid Arbo Aasoja ning antud lõigul on tal abiks Kardo Kurm. Publikut on omajagu ning stardi ajaks tuleb samapalju juurde. Rahvas naudib rallit ja ilma: soomlaste telklinnakus on grillimine täies hoos, paar harrastusfotograafi on roninud puu otsa – hea positsioon loeb palju. Katse võib alata. Turvatöötajad vilistavad. Kõrvulukustavalt. Sebimist on palju. Tolm katab fotoaparaadi kiht kihilt. Auto auto järel. Katse möödub tempokalt, aeglasemad sõitjad „kostitatakse" ehtsaareliku huumoriga: „Sa pane suunatuled ka sisse!"

Laupäevased sõidud mööduvad samuti eriliste vahejuhtumiteta. Gross võidab Tänakut, edestades rivaali kõigest kahe sekundiga: šampus rallipoodiumil voolab ojadena. Viimane buss turvatöötajatega lahkub Saaremaalt. 
Eesti autospordi oodatuim suursündmus on selleks korraks läbi. Elagu Saaremaa Ralli 2014!

Ralli numbrites
• Ralliraja üldpikkus ca 450km 
• 11 lisakatset kogupikkusega 115km kruusakattega teedel
• 40 rulli G4Si turvalinti, pluss hulk ralli sponsori Alexela linte
• 55 raadiosaatjat
• 9 pidevas liikumises lõiguülemate autot
• 5 turvatöötajaid vedavat bussi 
• Saaremaa Ralli turvajuhi 3päevane läbisõit: 1900 kilomeetrit

Kategooriad: Turvalisus suurüritustel  

Kommentaarid

Lisa kommentaar