Sinu eest valvel!

Meie töötajad

Arko Narits – piloot või pianist?

  • Kuupäev: 18.04.2019
    Autor: Reimo Raja

ETV saates „Klassikatähed“ laiemalt tuntuks saanud pianist Arko Narits on G4S lennujulgestaja Tallinna Lennujaamas. Üle 12 aasta klaverit õppinud 20aastane noormees eksmatrikuleeris end hiljaaegu muusikaakadeemiast, et tõelise lennundusfännina pühenduda hoopis lennukipiloodiks saamisele.

Kohtume Arkoga Tallinna Lennujaama terminalis. See on tema jaoks eriline paik, sest sealt avanevad ühed ilusaimad vaated – maanduvad ja õhku tõusvad lennukid. Vestlus katkeb alati, kui akna tagant mõni lennuk möödub, ja silmagi pilgutamata teab Arko, millise raudlinnuga on parajasti tegemist.

Juba kooliajal klaverivirtuoos

Ta on nii suur lennundushuviline, et jättis jaanuarist isegi klaveriõpingud Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias katki, sest soovib pühenduda Eesti Lennuakadeemiasse õppima pääsemisele. „Kõrgkoolis tuli arusaamine, et klaverimängija elukutse pole see, mida ma tegelikult teha tahan. Sa ei saa olla ainult klaverimängija, vaid pead olema ka õpetaja ja tegema ka kõike muud,“ põhjendab ta.

Mustavalgekirjudel klahvidel musitseerimist alustas Arko 7-aastaselt. Ta ise tahtis klaverit õppida. Hoolimata sellest, et ema, kes oli kunagi paar kuud klaverimängu õppinud, hoiatas poega, et sellega kaasneb jube palju harjutamist. „See oli üks väheseid vaidlusi temaga, mille ma olen võitnud,“ muheleb Arko. Aga hoolimata muusikaõpetaja soovitustest teda Tartu I Muusikakooli kohe ei võetud. „Läksin eelklassi, ei olnud piisavalt andekas,“ muigab ta.

Hiljem tõestas ta vastupidist. Kümnetelt klaverikonkurssidelt saadud diplomitega võiks ta terve seina tapeetida. „Vabariiklikel konkurssidel, kus olen osalenud, ei võitnudki mind vist keegi. Mõnikord sain teise koha, sest esimest ei antud lihtsalt välja.“

Pärast kaheksat aastat Tartu muusikakoolis läks Arko Tallinna Muusikakeskkooli õppima. Iga päev harjutas ta vähemalt kuus tundi klaverit. „Selleks, et olla täiskohaga pianist, pead olema hullumeelselt pühendunud,“ ütleb ta.

Täna harjutab ta klaverimängu siis, kui on tahtmist, tuju või vajadust. Näiteks mõne esinemise eel. Neid on tal enda sõnul piisavalt. „Märtsis oli kolm Eesti kontserdi korraldatud täispikka soolokontserti, lisaks ühel päeval kolm kontserti Jõgeva koolides ja siis mõnel erapeol ka. Aga esinemiste arv sõltub täiesti kuust.“ Koos sõbra Argo Jentsoniga mängib Arko klaveriduos.

Mängib Beethovenit, kuulab Slipknotti

Ise kuulab Arko muusikat võrdlemisi vähe. „Ma ei ole see inimene, kes igal pool kõrvaklappidega käib, ma ei viitsi nendega jännata, pigem naudin liikudes naturaalseid helisid: linnulaulu või näiteks linnakära. Muusikat kuulan aga kodus Spotifyst või YouTube’ist.“ Arko meelest on YouTube parem, sest seal näeb ka inimest, kes muusikat mängib.

Ta kuulab põhimõtteliselt kõike, kuid konkreetsemaks minnes tunnistab, et üks tema lemmikžanre on heavy metal. „Mängin Beethovenit ja kuulan Slipknotti.“ Siiski mõned piirid ta omale seab. „Ainus žanr, mida ma ei suuda kuulata, on Eesti räpp, mis praegu väga moes on,“ tunnistab Arko. Seega nublu on tema jaoks out.

Tallinna külastanud artistidest käis ta kuulmas Rammsteini ja Guns’n’Rosest ning plaanib minna ka Tartusse Metallica kontserdile kaasa elama. Klassikalise muusika kontsertidel käib ta rohkem. Estonia kontserdimaja külastab ta tavaliselt mitu korda kuus.

Samas kontserdiarvustusi Arkolt välja ei pigista. „Mulle meeldib kuulata kontserti nagu lihtne inimene. Ma ei hakka seal analüüsima, kuidas iga noot kõlas. Mulle meeldib nautida tervikut ja lihtsalt kuulata.“

Hea vaatega töö

Arko emale ei meeldinud sugugi, et poeg muusikaakadeemiast ära läheb. Nagu emad ikka. Lisaks muretses ta, kust Arko omale tööd saab. „Ma siis näitasin, et kui sa tahad väga tööd, siis võid selle saada iga hetk ja seejuures valdkonnas, mis meeldib. Kõik on tahtmises kinni,“ ütleb Arko rõõmsalt. Tema sõber oli suvel lennujulgestajana töötanud ja teades, et Arko on selline lennukihull, soovitas tal proovida. Nii Arko tee lennujaama leidiski. „Vaade on päris hea! Ja näeb lennundust teise külje alt. Siin on nii palju erinevaid tahke, mida avastada.“ 

Arkole meeldib lennujulgestaja töö juures see, et saab inimestega hästi palju suhelda. Kuigi töörutiin on iga vahetus sama, siis inimesed on erinevad. „Kolleegid on sama kirevad kui kliendid. Inimesi on palju ja igasuguseid. Hästi põnev on!“ Ja muidugi puhkab vabadel hetkedel ta silm lennukitel, mida ta kohati isegi hääle järgi ära tunneb. Kellaaja järgi tunnebki.

Julgestuskontrollis on Arko see inimene, kes käsipagasi kontrolli alguses juhendab, et vedelikud peavad olema pakendatud liitrisesse minigrip kilekotti ja need tuleb pagasist välja võtta, nagu ka elektroonika. Loomulikult ei tule see kõikidel reisijatel hästi välja. „On tore võtta kaasa terve oma vannitoa sisu ja siis äkitselt aru saada, et see kõik peab 100 ml kaupa ühte liitrisesse kotti mahtuma. Mõni siis üritab selle süsteemi vastu protesti näidata sellega, et vaidleb minuga.“

Keelekümblus, Nutella ja mesi

Ka vene keel on tal selle tööga väga korralikult arenenud. Arkole meenub üks tore vene härrasmees, kellega algas vestlus inglise keeles, kuni jõuti selleni, et 150 ml pakend ületab lubatud piiri. Mida rohkem püüdis Arko selgitada, et nii suurt vedelikuanumat ei ole lubatud käsipagasis kaasa võtta, seda rohkem asendus reisija inglise keel vene keelega. Lõpuks kostis ainult sõim. „Viis minutit vaidlesime, aga tulemus oli sama, kui oleks viis sekundit vaielnud – vedelik läks prügikasti ja tema läks lennu peale.“

Kõik olukorrad aga nii lihtsad pole. Ühel reisijal oli kreem 101 ml pakendis. „Igaks juhuks küsisin vanemalt kolleegilt nõu, kuigi mulle tundus, et see oleks juuksekarva lõhki ajamine," meenutab Arko veidrat olukorda. Reisija lubati koos kreemiga lennukile.

Nugade ja veepudelite puhul on lihtne reisijale selgitada, mis lubatud ja mis mitte. Aga kõik ei ole selles töös nii mustvalge. „Minu kõige esimesel tööpäeval tulid kaks reisijat meega. Üks purk läks prügikasti ja teine ilusti lennuki peale, sest üks oli täiesti vedel ja teine tahke,“ toob Arko näite.

Oli ka selline juhtum, kus julgestuskontrolli tuli inglane. Arko palus tal kõik vedelikud kotist välja võtta ja küsis veel üle, et ega seal rohkem midagi pole. „Siis ta ütles naljaga pooleks, et Nutella on, aga see ei ole vedelik. Ütlesin, et on küll ja sellest ta kahjuks ilma ka jäi.“ Sel lihtsal põhjusel, et Nutella on vedela ja tahke aine segu, mida käsipagasisse panna ei tohi. 

Kindel siht silme ees

Niisama pühendunult, nagu ta varem klaverit harjutas, valmistub Arko nüüd lennuakadeemiasse õppima minekuks. „Oleks tore, kui see sügis saaksin sisse. Ja kui ei saa, siis proovin, kuni saan,“ näitab ta oma pühendumust.

„Muusikakoolis olid üldained jube nõrgad ja ma poleks nende tulemustega lennuakadeemiasse sisse saanud.“ Seepärast on ta juba pool aastat käinud Tallinna Tehnikaülikoolis matemaatika kursustel, et mais uuesti riigieksam sooritada. Ka töö juures näeb puhkepausidel Arkot vaid matemaatikaülesandeid lahendamas. Lisaks on ta nüüdseks läbi lugenud pea kõik eesti keeles ilmunud lennunduse teemalised raamatud. Hiljuti tellis ta Amazonist veel kaks 1000-lehelist lennukipiloodi õpikut.

Huvi lennunduse vastu tekkis Arkol ajakirja Tarkade Klubi sirvides, kus viidati veebilehele nimega Flight Radar. Nii ongi kohas, kus normaalsetel inimestel on telefonis kontaktid, Arkol hoopis Flight Radar.

Kunagi väikese poisina saatis Arko enne Pariisi lendu ema nime alt Estonian Airile kirja, et laps tahaks jubedalt kokpitti pääseda ja saigi. Järgmine võimalus tekkis tal seoses telesaatega „Klassikatähed“. Sedapuhku sai ta Nordica lennuki kokpitis lennata.

Reisilennuki fänn

Arkole meeldivad just reisilennukid, sest neid tahaks ta tulevikus ise juhtida. „Siin õues seisab näiteks Airbus 320. Nii ilus! Perfektne kuju.“ Ta on Airbuside, mitte Boeingute fänn. Kunagi USAsse reisides tahaks ta sinna lennata kahekordse ja üle 70 meetri pika Airbus A380-ga, mis mahutab kuni 800 reisijat. Tegu on maailma suurima reisilennukuga.

Tema peamine kriteerium lendude valimisel on siiski hind, aga kui vähegi võimalust, siis valib Arko hea meelega ka lennukit. Viimane kord Küproselt tagasi lennates langes valik Air Balticu peale, sest ühe otsa sai lennata tuliuue Airbus 220-ga. „Suurte akendega, ruumikas ja nii vaikne, et õhkutõusul oleks võinud Mozartit mängida. Täiesti uskumatu!“.

Suure lennundusfännina on ta sõbraga käinud isegi Soomes Vantaa lennujaamas käinud raudlinde imetlemas, sest seal näeb näiteks Airbus A350 mudelit, mida meil ei kohta.

 „Lihtsalt vaatad, kuidas lennuk maandub. Iga lennuk maandub erinevalt. Mõni natuke põrkab, mõni tuleb sujuvamalt. See on elamus omaette, kuidas hunnik metalli tuleb maha või läheb õhku.“ Intervjuu käigus tuleb tal meelde, et tahtis oma äratuskella helinaks panna lennukimootori müra …

Huvitavat Arko kohta veel

Klaver või lennuk
Kumb siis on kokkuvõttes ilusam, kas tiibklaver või reisilennuk? „Kas matt Steinway ja Sons tiibklaver või Airbus A320, mis on kõige tavalisem reisilennuk? Nende vahel küll valida ei oska,“ ütleb Arko.

Mis saab Arko Naritsast kui kuulsast Eesti pianistist, kui ta pühendub edaspidi lennukipiloodiks õppimisele? „Ma ei usu, et Arko Narits on kuulus Eesti pianist … See on paratamatus. Kui tahad teha midagi täie rauaga, siis pead midagi teist selle arvelt jätma. Eks sellest 12 ja poolest aastast, mil ma olen mänginud, jääb mingi põhi igaveseks. Praegu ma ju mängin ka, klaveriduoga Argo ja Arko.“

Kaotsi läinud jalkakapten
Tegelikult pole Arko ainult sõrmed klaveril üles kasvand. Tartus elades mängis ta Tartu Tammeka jalgpalliklubis kümme aastat jalgpalli. Oli isegi kapten ja käis Eesti noortekoondise kogunemistel. „Aga kui Tallinnasse muusikakeskkooli tulin, viis aastat tagasi, siis jätsin jalgpalli ära. Muusikakeskkool on täiskohaga töö,“ põhjendab ta pallimängust loobumist.

Jalgpall on nüüd asendunud jooksmisega. Poolmaratonidel osalemisi ta enam kokku lugeda ei jaksa. Täismaratone on ta jooksnud kolm-neli. „Mulle meeldib see emotsioon, hunnik rahvast, hästi korraldatud joogipunktid ning maksimaalne eneseületus,“ selgitab Arko, miks ta rahvaspordiüritustel käib.

Tule meile tööle lennujulgestajaks! Vaata lisaks: www.g4stoo.ee

Kategooriad: Meie töötajad  

Kommentaarid

Lisa kommentaar