Sinu eest valvel!

Huvitav

Ene Raja: individualistist meeskonnamängija

  • Kuupäev: 12.12.2012
    Autor: Julia Garanža

Kaheksa kuud tagasi liitus G4Si juhtimisladvikuga Eesti tugevamaid nais-tippjuhte Ene Raja – algselt  klienditeenindusreformi konsultandi ja mootorina ning mõned kuud hiljem asus ta juhtima G4Si uut üksust – klienditeenindusdivisjoni. Enne turvasektorisse tulekut hoidis hapra olekuga naine raudses haardes Tele2 ja SEB Panga klienditeenindust. Ajakiri „Director“ on teda tituleerinud „säravaima karjääriga eestlannaks“ ning  ilmselt ei ole midagi üllatavat selles, et toksides Google'i otsingusse märksõna „naistippjuht“, saad vastuseks esimeste valikute seas Ene Raja nime. 

Ene Raja

Ene ja tema meeskond (vasakult: Ene Raja, Eero Liivandi, Katri Laanela ja Viljar Vallner)

Kas mäletad, millisena nägid G4Si enne ettevõttesse tulekut? Kas pilt „väljast“  oli sama, mida näed nüüd – Tammsaare tee 25 keskmises tiivas asuvast kabinetist?
Pean ausalt tunnistama, et minu varasem kokkupuude turvasektoriga oli minimaalne. G4Si kuvand on pigem jõustruktuuridele sarnane: suur ja jõuline. Seega, kui lõin enda konsultatsioonifirma ning esimeste klientide hulgas oli G4Si-suurune ettevõte, tundsin head meelt nii väärika kliendi üle.
Hiljuti tabasin end mõttelt, et tunnen end G4Sis väga hästi: mulle meeldib, et asjad toimivad, minu ümber on inimesed, kellel on huvi  teha midagi teistmoodi ning algatada protsesse, mis viivad kogu ettevõtet edasi. See on väga võimas tunne, kui sind ümbritsevad uudishimulikud inimesed, kes jagavad sinuga samu mõtteid. Kokkuvõtvalt – kui varem nägin G4Sis head klienti, siis nüüd olen osa selle meeskonnast.  Ma pole kunagi kuulnud meie inimesi ütlemas: „see pole võimalik“ – ükskõik, mis tasandil, ükskõik, kui koormatud nad parajasti poleks. Selline suhtumine väärib imetlust.  Tunnen, et mul on väga vedanud oma meeskonnaga. Näen väga selgelt nii nende kui kõigi G4S juhtide lojaalsust ettevõttele ja soovi luua paremat tulemust.  See motiveerib mind kõige enam. 


Oled sõbraliku ja kaasava juhtimisstiili pooldaja, kas G4Sis saab sellega oma ideed maksma panna? 
Ma ei saakski töötada ettevõttes, kus poleks ruumi sellisele lähenemisele. Kõik algab ettevõtte juhist ja tema juhtimisstiilist, sest need kanduvad edasi ka töötajate hoiakutesse ning määravad ka suhteid kollektiivis.

Klienditeenindusdivisjoni juhi ametit vastu võttes ütlesid, et klient peab tajuma, et G4S on „rohkem kui lihtsalt turvafirma“ – mida Sa selle all mõtled?
Suheldes G4Siga, peab klient kogema ettevõtte olemust ja suuri võimalusi. Ka väikese küsimuse lahendamisega peab kaasnema kogemus, mis aitab mõista, et me aitame inimestel oma elu üle kontrolli hoida. Praegu näeb klient vaid pisikest osa mäetipust, see, kui suurt väärtust me tegelikult tema ja kogu ühiskonna jaoks loome, peab selgemalt välja joonistuma. Üks viis terviklikuma pildi nägemiseks on kaasaegne ja kliendisõbralik iseteenindus, mis hõlmab kõiki meie teenuseid ning mida plaanime klientidele presenteerida järgmise aasta suvel. Hind pole kunagi ainus eristav faktor olnud:  tuleb mõista, et klient ei vali kunagi ainult hinnasildi järgi – järjest enam loeb positiivne kogemus ja usaldus. Seepärast ongi nii oluline säilitada hinnasõja oludes kvaliteet:  kui hinnad on võrdsed, võidab see, kes pakub rohkem kui lihtsalt turvateenust. 

Kas naisterahval on kergem või raskem karjääri teha? Kui palju erinevad naise karjääri väljavaated sellest, mida oled kogenud mujal maailmas äri juhtides? 
Mind on üllatanud naised, kes väidavad, et Eestis on karjääri tegemine imelihtne. Mina leian, et naise jaoks on see suurem väljakutse kui mehe jaoks. Toogem kasvõi näiteid meie poliitiliselt maastikult: kui palju on meie poliitikute hulgas naisi ning milliseid sõnavõtte lubatakse oma naiskolleegide kohta, kui poliitiline võitlus muutub teravaks? Tuleb tõdeda, et naisena pead sa end rohkem tõestama ka siis, kui ületad Eesti piiri. Põhja-Euroopa riikides ei paista selline vahe tegemine ehk nii silma. Lõuna-Euroopas on juhtimistasandil naisi vähe, kuid teravamalt tajusin „naiseks olemise võlu ja valu“ Horvaatias, kus tuli kokkulepeteni jõudmiseks mitte just harva võtta läbirääkimiste laua taha  kaasa „tõsiseltvõetavam“ meeskolleeg. Pean siiski lisama, et kõikidest riikides, kus olen töötanud, ka Horvaatiast, olen saanud endale toredaid kolleege, kellega suhtlen tänaseni.  

Räägime tänapäeva noortest? Mis väljavaated neil on, kui ees on tegijad juhid?
Olen täiesti kindel, et tänastest kahekümneaastastest on sirgumas täiesti uut tüüpi juhid. Tänapäeva noored on hoopis teistsugused: nad on positiivses mõttes isekad, vabad, iseteadlikud ja väga valivad. Nad ei sobita end oludesse, nad valivad need, mis neile sobivad. Jälgin rõõmuga oma 23-aastase tütre sõpru – neis on nii palju uut! Mõnes mõttes on meie lapsed paremas olukorras kui meie, nende stardipositsioon on teine, me pidime rohkem mõtlema oma toimetuleku peale. Üks oluline joon on uuel põlvkonnal veel – nad tajuvad end rohkem ühiskonna osana ja soovivad ka rohkem tagasi anda. Ma väga loodan, et on tulemas põlvkond juhte, kes on valmis võtma suuremat sotsiaalset vastutust, kui seda näeb praegusel ärimaastikul.

Kui palju Sa tunned end oma 23-aastases tütres ära? 
Pean ütlema, et tütar on üks mu parimaid sõpru... ning järjest rohkem näen, kui sarnased me tegelikult oleme. Meil on samad põhimõtted, üks võib vabalt jätkata teise alustatud lauset, side meie vahel on peaaegu telepaatiline. Mul on hea meel, et ma ei ole pidanud teda suunama (toim.: Ursula erialaks on ettevõtlus ja ärijuhtimine), ta ise valis õppimiseks valdkonna, mis on ka mulle südamelähedane ja põnev. Muide, mõned teenindusreformis kasutust leidnud ideed on pärit tütre bakalaureusetööst teadmusjuhtimise rakendamisest – Veebitsa sisendid näiteks. 

Kiirelt Kõigest Küsimused
Sinu viis akude laadimiseks?
Pean teenindusdisaini blogi.  Teen palju sporti, kulutan sellele täiesti teadlikult aega. Grupitreeningud mulle ei sobi, olen tohutu individualist. Suvel on vormihoidmiseks parim jalgrattasõidud, külmal ajal jõusaal ja suusatamine. Olen viimasel neljal suvel käinud rattamatkadel Alpides, Saksamaal, Austrias Sveitsis ja sel suvel Hollandis.
„Säravaima karjääriga eestlanna“ – kuidas suhtud kõlavatesse epiteetidesse?
Mind heidutab, kui mulle pannakse suured nimed külge, pigem meeldib mul kuulda, kuidas kiidetakse minu meeskonda.
Kui palju usaldad enda sisetunnet?
Mida vanemaks ma saan, seda rohkem võin oma sisetunnet usaldada. Kui kogemuste pagas on piisavalt suur, on ka nende pinnalt tekkiv sisetunne õigem. Kuid analüüs on oluline, ning mitte ainult protsessi alguses, kuid ka selle lõppedes.
Töö, mida eales teha ei suudaks? 
Mulle ei paku huvi äri, kus kasumlikkuse mootoriks on inimeste pahed. Ja eriti hea alluv ma ka pole, hindan iseseisvust, mistõttu ilmselt ei suudaks töötada seal, kus pean vaid käske täitma. 
Mida hindad inimestes enim?  
Ausust ja otsekohesust, usaldust - ka raskete valikute puhul. Optimism on minu jaoks samuti väga oluline väärtus. Mulle meeldib, kui inimesed on tolerantsed ning tahavad mõista teisi, veel mulle meeldib, kui meeskonnas on tunda adrenaliini: otsused sünnivad kiirelt, asjad lendavad ja kõik sujub.




Kategooriad: Huvitav   Meie töötajad  

Kommentaarid

Lisa kommentaar