Pressiteade 18.03.2018

Öösel töötavad klienditeenindajad vajutavad sagedamini paanikanuppu

Mullu kasvas turvaettevõtte G4S juhtimiskeskusesse edastatud paanikahäirete arv ligi 30 protsenti. Peamiselt saavad turvaettevõtted paanikahäireid baaridest ja söögikohtadest, mis on avatud hilisõhtul ja öösel.

Paanikanuppu kasutatakse olukorras, kus inimesed või vara on ohtu sattunud. Nupuvajutus annab häireteate turvaettevõtte juhtimiskeskusesse spetsialistidele, kes saadavad sündmuskohale turvatöötajad.

Möödunud aastal suurenes paanikahäirete hulk 1151 teateni. 2016. aastal sõitsid turvaettevõtte G4S patrullid välja 834 paanikahäire peale. 

„Keskmine paanikahäire põhjustaja on alkoholijoobes mees, kes mõnes baaris, öösel avatud söögikohas või kasiinos korda rikub,“ selgitas G4S Eesti valvedivisjoni direktor Villu Õun. Korrarikkumisteks on valdavalt vandaalitsemised, kaklused, teiste klientidega tülinorimised ja klienditeenindajate töö häirimine. 

Äärmuslikumad paanikahäire juhtumid on poeröövid. Peamisteks röövlite sihtmärkideks on juveelikauplused ja kellapoed, aga ka näiteks kioskid ja tanklate teenindusjaamad.

„Sellisteks puhkudeks on klienditeenindaja ettevalmistus väga oluline, sest sageli jäetakse šokiseisundis see vajalik nupuvajutus tegemata ja abi jõudmine viibib,“ ütles Õun ja rõhutas, et kõiki klienditeenindajaid, kel võib oma töös paanikanuppu vaja minna, tuleks ka halbadeks olukordadeks ette valmistada. „Klienditeenindajatele tuleks korraldada treeninguid, kus õpetatakse, kuidas rünnaku korral käituda, konfliktse kliendiga tegeleda jms. Tööandjaid, kes oma töötajaid sedasi ette valmistavad, on kahjuks vähe.“  

Positiivse poole pealt rõhutab Õun, et paranenud on klienditeenindajate teadlikkus sellest, et paanikanupp on olemas, teatakse, kus see asub, ja osatakse seda õigel hetkel kasutada. „Paanikanupu eesmärk on ennekõike ennetada halvimat, mistõttu tuleks seda vajutada pigem vara kui liiga hilja.“

Õun lisab, et koolitatud klienditeenindaja ei kasuta nuppu abi kutsumiseks tühises situatsioonis. „See on väga tähtis patrullteenistuse operatiivsuse ja olukordade tõsiseltvõetavuse säilitamiseks.“ 

2017. aastal andsid G4S turvatöötajad politseile üle 1952 seaduserikkujat. Turvaettevõttel on üle Eesti 75 patrullekipaaži, mille keskmine reageerimisaeg on 7 minutit ja 50 sekundit.  

Näited paanikahäiretest, millele G4S patrullid on välja sõitnud:

  • 9. märtsil kella poole kahe paiku päeval sai G4S paanikahäire ühest Kiviõli lillekauplusest. Üks meesterahvas varastas lillepoes olles kassast 109 eurot sel hetkel, kui klienditeenindaja oli läinud korraks tagaruumi. Õnneks märkas müüja juhtunut ja vajutas kiirelt paanikanuppu. Kahe minutiga sündmuskohale jõudnud turvatöötaja sisenes lillepoodi sel hetkel, kui varas, raha käes, üritas sealt väljuda. Kinnipidamisel osutas isik küll turvatöötajale füüsilist vastupanu, kuid vigastada keegi ei saanud. Sündmuskohale kutsuti politsei, kellele kassavaras üle anti ja varastatud sularaha tagastati lillepoele.
  • 16. märtsil peale poolt üheksat õhtul sai G4S paanikahäire Elva linnas asuvast söögikohast. Narkojoobe tunnustega mees häiris seal söögikoha külastajaid. Viie minutiga saabunud patrull pidas korrarikkuja kinni. Kuna kinnipeetul olid narkojoobe tunnused, siis kutsus turvatöötaja kohale ka politsei ja kiirabi. Kui meedikud olid mehe üle vaadanud, viis politsei ta endaga kaasa. 
  • 16. märtsil peale kella 23 sai G4S paanikahäire Valgas asuvast pubist. Kahe minutiga saabunud turvapatrull pidas kinni alkoholijoobes mehe, kes oli üritanud rünnata pubi turvatöötajat ja rikkus avalikku korda. Agressiivselt käitunud mehe käed pandi raudu ning kutsuti politsei, kellele korrarikkuja üle anti.  
  • 17. märtsil kell 11.40 sai G4S paanikahäire Tallinna kesklinnas asuvast kohvikust. Nelja minutiga saabunud patrullekipaaži turvatöötajad leidsid eest agressiivse joobetunnustega mehe, kes oli rünnanud klienditeenindajat. Viimasel olid näopiirkonnas kerged vigastused, kuid esmaabi ta ei vajanud. Turvatöötajad pidasid agressiivse kohvikukülastaja kinni. Kuna mees osutas turvatöötajatele vastupanu, siis pandi tal politsei saabumiseni käed raudu.

Reimo Raja G4S Eesti kommunikatsioonijuht